Wakacyjny challenge – czyli jak zadbać o prawidłową dietę dziecka podczas wakacji?

Już prawie lato, dziecięce marzenia o całym dniu spędzonym w piasku lub na basenie powoli stają się rzeczywistością. Spanie do południa, późne śniadania, nieistniejące terminy i brak pośpiechu skutecznie rozleniwiają. Nie liczy się nic oprócz zabawy, zapominamy o obowiązkach. W tym roku wakacje będą dla mnie prawdziwym wyzwaniem. Nie dość, że obejmuje patronat animatora dla całej trójki dzieci, to również przejmuje stery w całodobowym żywieniu rodziny, co na pewno nie będzie łatwe.

Jak dotąd nie mieliśmy nigdy okazji korzystać z rodzinnych wakacji. Termin ten oznaczał dla naszych dzieci jedynie 2 tygodnie wolnego, tak jest w prywatnym przedszkolu. Kiedy oboje rodziców pracuje trudno o długi urlop, więc dzieci korzystają z wakacji w mieście z krótkimi wypadami weekendowymi. W tym roku się to zmieni! W tym roku nareszcie po tylu latach znaleźliśmy w kalendarzu czas na wakacje. Po raz pierwszy w naszym rodzinnym słowniku pojawia się termin „2 miesiące wolnego”, co mrozi mi krew w żyłach bardziej niż zimna woda w Bałtyku, na myśl, o której aż się wzdrygam. Czas ten to dla mnie wielkie wyzwanie, bo pod opieką będę miała wymagającego 8 latka, absorbującą 4 latkę i małego ssaka, którego nie mogę odstąpić na krok. Każdy dzień będzie podobny, a jednak całkiem inny.  Najbardziej sen z powiek zabiera mi myśl o odpowiednim żywieniu dzieci w tym czasie. Czy Wy wiecie ile to będzie jedzenia i picia?! Do tej pory główne posiłki dzieci jadły w szkole i przedszkolu, teraz ta rola na 2 miesiące spadnie na mnie, a one ciągle chcą jeść!

DIETA DZIECI NA WAKACJACH

Dieta dzieci nie jest łatwa do ogarnięcia, a na wakacjach zapewnienie zbilansowanych posiłków dzieciom jest jeszcze trudniejsze. Ważne jest również odpowiednie nawadnianie. Kiedy chce nam się pić to już znak, że organizm jest odwodniony w 2-3%. W przypadku dzieci trzeba szczególnie na to uważać, bo one nie zawsze mówią w porę, kiedy chce im się pić, a później piją łapczywie jakby tydzień wody nie widziały. Oprócz nawadniania powinniśmy zadbać też o odpowiednie odżywianie dzieci. Zbilansowana i bogata w mikroelementy i makroelementy dieta wraz z odpowiednim nawodnieniem to gwarancja energii i dobrego samopoczucia na cały dzień. Lato to również idealny moment, aby wzbogacić dietę dziecka o owoce i warzywa, mamy ich wtedy mnóstwo. Świetnym sposobem na uzupełnienie dziennej dawki warzyw i owoców, może być 100% sok, który zachowuje większość wartości odżywczych z owoców lub warzyw, z których jest wytworzony. Jako matka karmiąca biorę pod uwagę również soki w codziennym planowaniu swoich posiłków. Soki pasteryzowane również te w kartonach, są dobrym wyborem dla mam karmiących, gdyż są bezpieczne. Proces pasteryzacji, któremu często poddane są soki polega na zabiciu enzymów i drobnoustrojów, które mogłyby prowadzić do psucia się produktu. Dlatego oprócz wypijanej wody raczę się ostatnio sokiem pomarańczowym, a moje dzieci uwielbiają bezsprzecznie sok jabłkowy. Dzięki sokom spożywanym do posiłków wiem, że będzie on wzbogacony w cenne witaminy i składniki mineralne.

PORCJA W CIĄGU DNIA

Wakacje rozleniwiają, nie wymagają, opóźniają terminy i rozluźniają obowiązki. Często nie chce nam się przygotowywać ciepłych posiłków czy przekąsek. W wakacje najwięcej się pije. Jednak warto, aby wakacje nie były pretekstem do przerwy w zbilansowanym żywieniu. Dlatego już moja w tym głowa, aby było łatwiej, ale wciąż zdrowo. Wiem, że teraz pozwolę dzieciom na więcej, tylko tak trochę na własnych warunkach. Nie po to walczę cały rok o szklankę soku, każde jabłuszko, marchewkowe babeczki czy krem brokułowy, aby teraz, latem dać się namówić na szybkie i nieprzemyślane jedzenie. Na ratunek idzie sok! Szklanka soku, także tego pasteryzowanego z kartonu może być z powodzeniem jedną z pięciu zalecanych dziennie owocowo-warzywnych porcji. Tą słynną porcją może być także talerz zupy lub garść warzyw, owoców odpowiadająca wielkości garści osoby ją spożywającej. Czyli dziecku wystarczy jedno jabłko czy pomidorek, talerz zupki, szklanka soku (ok. 150 ml) albo pół szklanki malin, aby zaliczyć jedną porcję. Sok jest też dobrym dodatkiem do posiłku. Latem warto zachęcać dzieci do jedzenia owoców i warzyw. My wybierając się na spacer zawsze pamiętamy o ich porcji i bierzemy często kartonik soku, jabłko, maliny czy truskawki. Spacer z trójką dzieci wymaga dobrej organizacji i umiejętności przewidywania, co będzie potrzebne w trakcie. Jak zwykle okazuje się, że potrzebne jest… wszystko!

O tym, co jeszcze może stanowić porcję przeczytasz tutaj: www.5porcji.pl

 SOK – „LEKIEM NA CAŁE ZŁO”

Chociaż sok z jabłek nie raz jest najlepszą nagrodą, to fajną zabawą jest też mieszanie soków o różnych kolorach i smakach. To ulubiony challenge Tomika na każdej imprezie. Robi mix w szklance i próbuje, który wariant najlepiej smakuje. Nie zabraniam mu, bo przez zabawę nałyka się też trochę witamin. Spożywając porcję soku dostarczmy witamin i antyoksydantów i wielu innych wartościowych substancji odżywczych. Sok charakteryzuje się podobnym poziomem składników odżywczych, co owoce lub warzywa, z których został wytworzony. Jest to produkt, który  nie może zawierać konserwantów, słodzików, sztucznych barwników ani aromatów. Soki owocowe, pomidorowe oraz 100% warzywne także nie mogą zawierać dodatku żadnych cukrów (np. glukozy, fruktozy, sacharozy, syropu glukozowo – fruktozowego). Dlatego, kiedy wybieram sok 100% wiem, że daję dzieciom to, co dobre. Dodatkowo ze względu na ich płynną formę mogą stanowić wygodny i wartościowy element diety. A jak wiadomo, każdej matce trochę wygody się należy!

ODPOWIEDNIO ZAPAKOWANE

Warto pamiętać, że na jakość i świeżość produktów wpływ mają nie tylko surowce, z których zostały przygotowane, ale również sposób ich przechowywania, w tym rodzaj opakowania. Dobre opakowanie wykonane jest z bezpiecznych, dopuszczonych do kontaktu z żywnością materiałów oraz chroni zapakowaną żywność przez cały okres przydatności do spożycia. Na przykład dzięki warstwom opakowania kartonowego skutecznie chronią one żywność przed niepożądanym działaniem czynników zewnętrznych, takich jak: tlen, wilgoć oraz światło. Dzięki technologii pakowania soków w kartony możliwe jest zachowanie świeżości i jakości odżywczej przez okres kilku miesięcy bez dodawania żadnych konserwantów.

Zgłębiając temat zbilansowanej diety, znalazłam kilka mądrych tricków, które pomogą mi w wakacyjnej codzienności. Widzę te wakacje w kolorowych barwach i pysznych smakach. Mimo oddechu od codziennych obowiązków będziemy starać się, aby nasza dieta nadal pozostała odpowiednio zbilansowana i bazowała na owocach i warzywach i codziennej porcji soku.

 

 

Materiał sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

 

Powiązane wpisy
Komentarze

Dodaj komentarz

Korzystając z naszego serwisu akceptujesz ustawienia cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij